Wpływ spożycia śniadania na naszą sylwetkę- najnowsze doniesienia

Wpływ spożycia śniadania na naszą sylwetkę- najnowsze doniesienia

Jedne badania wskazują na to, iż jedzenie sporych śniadań pomaga nam uniknąć podjadania w ciągu dnia, co zapobiega wzrostowi masy ciała. Inne zaś sugerują, że omijanie śniadania nie ma wpływu na spożycie kalorii przez cały dzień. Wpływ spożycia śniadania na naszą sylwetkę- najnowsze doniesienia.

Wpływ spożycia śniadania na naszą sylwetkę- najnowsze doniesienia

Nowe badanie, właśnie opublikowane w Journal of Physiology, dokładnie bada te mechanizmy.

Badania, prowadzone przez dr Javiera Gonzaleza z University of Bath w Wielkiej Brytanii, badają, jak śniadanie wpływa na metabolizm i komórki tłuszczowe osób szczupłych i otyłych.

Do badania zaangażowano 49 dorosłych uczestników, których poproszono o spożycie śniadania jak najszybciej po przebudzeniu, każdego dnia, przez 6 kolejnych tygodni.

Spośród uczestników- 29 zostało sklasyfikowanych jako „szczupli”, a 20 jako „otyłych”, zgodnie z ich wskaźnikiem masy ciała (BMI). Uczestnicy „grupy śniadaniowej” spożyli 350 kilokalorii w ciągu 2 godzin od przebudzenia, podczas gdy osoby z „grupy na czczo” nie otrzymywały energii do południa.

Zarówno przed, jak i po eksperymencie zespół zbadał wskaźniki zdrowia kardiometabolicznego pacjentów, ich reakcje na apetyt i rozkład tkanki tłuszczowej.
Ponadto monitorowano aktywność 44 genów regulujących kluczowe białka i zdolność komórek tłuszczowych do stosowania glukozy w odpowiedzi na insulinę.

Wyniki badań

U osób szczupłych, pomijanie śniadania przez 6 tygodni zwiększało aktywność genów, które pomagały spalać tłuszcz, poprawiając tym samym metabolizm. Jednak tego efektu nie obserwowano u otyłych osób dorosłych.

Dorośli z otyłością są często oporni na insulinę, która jest hormonem regulującym poziom glukozy wytwarzanym przez trzustkę.
To nowe badanie wykazało, że u osób otyłych komórki tłuszczowe nie były w stanie wchłonąć tyle glukozy w odpowiedzi na insulinę, co osoby szczupłe. Efekt ten wydawał się być proporcjonalny do tłuszczu całego ciała.
Naukowcy uważają, że jest to mechanizm adaptacyjny u osób z otyłością, w którym ich organizm próbuje ograniczyć ilość glukozy, jaką mogą przyjmować komórki tłuszczowe, aby uniknąć gromadzenia dodatkowego tłuszczu.
Ograniczeniem badania jednak było to, że uczestnicy jadali śniadania o wysokiej zawartości węglowodanów. Nie można przewidywać wyników na inne rodzaje śniadań, szczególnie tych o dużej zawartości białka.
Kolejnym zagadnieniem jaki chce podjąć zespół badaczy jest określenie jak śniadanie wchodzi
w interakcję z innymi czynnikami stylu życia, takimi jak ćwiczenia.

 

Źródło:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/320212.php

Dowiedz się więcej

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes