Witamina B1 a rozwój motoryczny dzieci

Witamina B1 a rozwój motoryczny dzieci

Witamina B1 a rozwój motoryczny dzieci: Jak donoszą wyniki badań izraelskich naukowców, deficyt witaminy B1 w okresie niemowlęctwa wpływa negatywnie na zdolności motoryczne dzieci w przyszłości.

 Witamina B1 a rozwój motoryczny dzieci

Naukowcy doszli do owych wniosków monitorując stan zdrowia dzieci, które w 2004 roku były karmione mlekiem modyfikowanym, w którego składzie zabrakło witaminy B1.

Podczas badania oceniono rozwój 39 spośród tych dzieci – wyniki zaś porównano z ich rówieśnikami, które nie doświadczyły żadnych żywieniowych deficytów.

Dzieci karmione mlekiem nie zawierający tiaminy miały znacznie gorsze zdolności motoryczne, niż ich rówieśnicy. Różnice były zauważalne zwłaszcza w przypadku utrzymywania równowagi i tzw. motoryki małej, czyli sprawności dłoni i palców.

Badanie zostało przeprowadzone, ze względu na skandal jaki wybuchnął w 2004 roku w Izraelu, gdzie mleko o nazwie Remedia, nie posiadało w swoim składzie, wspomnianej witaminy B1, co doprowadziło do śmierci trojga dzieci oraz spowodowało nieodwracalne uszkodzenia serca i układu nerwowego u 23 innych niemowląt.

Witamina B1 jest w organizmie utrzymywana prze około 3 tygodnie, stąd tak ważny jest jej regularny dowóz do organizmu.

Wyniki przeprowadzonego badania ujawniają, iż deficyty witaminy B1 w niemowlęctwie mają długoterminowy wpływ na małą i dużą motorykę u dzieci, jak również na ich umiejętność utrzymywania równowagi. Dodatkowo wyniki podkreślają wagę właściwego karmienia niemowląt
i regularnej kontroli substytutów mleka matki.

A jakie są źródła witaminy B1 w pożywieniu?

Witamina B1 a rozwój motoryczny dzieci. Produktami charakteryzującymi się sporą ilością witaminy B1 jest mięso- w szczególności wieprzowina. Drugim znaczącym jej źródłem są produkty zbożowe- zwłaszcza otręby czy ryż dziki.

Prowadząc zróżnicowaną dietę, raczej ciężko jest o niedobór owej witaminy; całkowite jej zapasy kończą się w organizmie po około 3 miesiącach od zaprzestania jej suplementowania, stąd ważny jest jej regularny dowóz do organizmu i zwrócenie uwagi na pewne produkty- takie jak kawa, herbata oraz owoce morza, spożywane często w zwiększonych ilościach, mogą przyczyniać się do rozpadu witaminy wskutek działania zawartego w nich enzymu-tiaminazy.

Źródło: Rynek zdrowia/ Polska Agencja Prasowa/ dietetycy.org.pl

Dowiedz się więcej

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes