Światowy Dzień Walki z Nadciśnieniem Tętniczym!

Światowy Dzień Walki z Nadciśnieniem Tętniczym!

Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Walki z Nadciśnieniem Tętniczym! Przedstawiamy Wam kilka cennych dietetycznych wskazówek dotyczącej diety niskosodowej.

Światowy Dzień Walki z Nadciśnieniem Tętniczym!

Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny unikać przede wszystkim nadmiaru sodu w diecie.
Światowa Organizacja Zdrowia dopuszcza spożywanie nie więcej niż 1 płaskiej łyżeczki soli kuchennej dziennie- ale uwaga- łącznie z produktami, których nie dosalamy (tzw. produkty gotowe). Główną zasadą diety niskosodowej jest więc unikanie soli w kuchni.

Sól oraz występujący w niej sód, występują niemalże w każdym produkcie spożywczym.
Ok. 60 % soli spożywanej przez nas w ciągu doby pochodzi właśnie z soli kuchennej, reszta pochodzi z produktów i dań gotowych, garmażeryjnych, które spożywamy. Badania dowodzą, że najwięcej sodu w naszej diecie dostarczamy do organizmu przez spożywanie pieczywa oraz picie wód mineralnych/źródlanych o jego wysokiej zawartości.

Z drugiej strony sól kuchenna jest dla Nas źródłem sodu i chloru w diecie, co ma znaczenie dla procesów fizjologicznych naszego organizmu. Dieta niskosodowa nie wyklucza więc całkowicie uważania soli w codziennym menu.

W diecie niskosodowej na cenzurowanym powinny się także znaleźć takie produkty jak: sery żółte, szynki, produkty wędzone, konserwowe czy produkty kiszone.

U osób borykających się z nadciśnieniem tętniczym dobrze jest wprowadzić naturalne źródła potasu do diety. Niektóre leki na nadciśnienie tętnicze wypłukują potas z organizmu.

Bardzo dobrym źródłem tego składnika są rośliny strączkowe, owoce suszone, awokado, natka pietruszki, orzechy, migdały, pestki dyni, słonecznik, mak, otręby pszenne czy kakao.

Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze bezwzględnie powinny odstawić alkohol oraz tytoń. Dodatkowo warto włączyć aktywność fizyczną do codziennej diety i redukować ilość stresu w ciągu dnia.
Systematyczna aktywność fizyczna obniża ciśnienie tętnicze o 4-9mmHg. Efekt taki pojawia się po około 3 miesiącach stosowanej aktywności i utrzymuje się tak długo, jak długo aktywność jest podtrzymywana. Poleca się zwłaszcza aktywność aerobową o średnim natężeniu trwającą min. 30-45 minut. Należy przy tym kontrolować swoje tętno. Ograniczeniom wysiłku fizycznego podlegają tylko osoby z rozpoznany III stopniem nadciśnienia tętniczego.

Pamiętajmy, że nadciśnienie tętnicze często występuje u chorych w parze z nadwagą lub otyłością. Spadek masy ciała wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego. Zatem w takim wypadku należy rozważyć zastosowanie diety redukującej nadmierną masę ciała.

 

Dowiedz się więcej

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes