Świąteczne Superfoods- JAJKO

Świąteczne Superfoods- JAJKO

Super żywność to żywność, która posiada wysoką wartość odżywczą i kombinację różnych prozdrowotnych składników- w jednym produkcie. Zdecydowanie więcej składników niż inne z tej samej grupy. Wszystkie one są zaś niezbędne do zachowania zdrowia. Świąteczne Superfoods- JAJKO.

Świąteczne Superfoods- JAJKO

Mogą to być zarówno witaminy, minerały, antyoksydanty, białko, nienasycone kwasy tłuszczowe. Najczęściej super żywność jest pochodzenia naturalnego, nieprzetworzonego i w swoim składzie dostarcza tyle cennych składników ile nie są w stanie dostarczyć nam źródła żywności nieciekawego pochodzenia czy też suplementy diety.

 

W okresie przedświątecznym najlepszym przykładem superfoods jest- jajko.
Jest ono źródłem pełnowartościowego białka. Jajko dostarcza nam takich witamin jak: A, D, E, B1, B2, B6, kwas foliowy, B12, biotyna, kwas pantotenowy. Poza tym jest także dobrym źródłem minerałów: wapnia, żelaza, cynku, miedzi i selenu. Jajka to również źródło lecytyny.

Jajko jako jedyny produkt spożywczy zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, tzn. te, których organizm człowieka nie wytwarza, a które są dla niego niezbędne i dlatego musi je otrzymywać z pokarmem. Dwa jaja o masie 58 g pokrywają w 35 proc. dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na te aminokwasy.

WAŻNE!

Wybierajmy jajka pochodzące od kur z chowu ekologicznego lub z wolnego wybiegu oznaczane cyframi 0 i 1, lub najlepiej po prostu jajka wiejskie z pewnego źródła.

Jajka dla zachowania większej wartości odżywczej należy poddawać jak najkrótszej obróbce termicznej, żółtka powinny być tylko lekko ścięte.

Pamiętajmy, że jajka są produktem kwasotwórczym, dlatego dobrze razem z nimi spożywać takie produkty jak: warzywa, pieczywo czy kasze.

Światowa Organizacja Zdrowia dopuszcza zjedzenie nawet 10 jaj tygodniowo!
Polskie realia są nieco inne i ostrożne zalecenia zdrowego żywienia oscylują wokół 1 jajka dziennie.

My jesteśmy jak najbardziej za spożyciem jajek 🙂 Pod warunkiem, że nie jesteście alergikami i możecie spożywać jajka w codziennej diecie- korzystajcie z tego świątecznego dobrodziejstwa.
Dodamy tylko, że jajko kurze całe o wadze ok. 60g dostarcza ok. 80 kcal, 7gB, 5g T, praktycznie znikomą ilość węglowodanów- 0,3g.
Zatem smacznego! I na zdrowie!

Dowiedz się więcej

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes