Soki owocowe- pijać czy nie?

Soki owocowe- pijać czy nie?

Postaramy się przybliżyć kilka ważnych aspektów w temacie soków, co rozwieje wszelkie wątpliwości, odnośnie słuszności ich włączania do codziennego menu. Soki owocowe- pijać czy nie?
Na wstępie musimy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie- czym zatem jest sok?
To produkt naturalny, który powstał ze świeżych, chłodzonych lub mrożonych owoców. Jest to więc produkt, który posiada smak, zapach i barwę z owoców, z których jest otrzymany. Soki dostarczają nam substancji odżywczych – składników mineralnych, witaminy (m.in. C, E i A), folianów, potasu, błonnika, pektyn, węglowodanów i fitoskładników. Dla przykładu sok jabłkowy dostarcza związki polifenolowe, które chronią organizm przed wpływem wolnych rodników. Wypicie dziennie szklanki (200ml) soku jabłkowego zapewnia nam 220 mg potasu. Natomiast witamina C zawarta jest przede wszystkim w cytrusach lub w soku pomarańczowym. Wystarczy szklanka soku pomarańczowego dziennie, aby uzupełnić aż 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Z kolei błonnik, który reguluje pracę układu pokarmowego, znajdziemy w sokach naturalnie mętnych lub przecierowych. Zatem – soki owocowe- pijać czy nie?

Fakty i mity na temat soków poruszono podczas wywiadu redakcji portalu dietetycy.org.pl z Panią dr Katarzyną Stoś- prof. nadz. IŻŻ

Soki owocowe- pijać czy nie?

Sok jedną z dziennych porcji owoców i warzyw?

Wartości soku są niepodważalne, zwłaszcza w zbliżającym się okresie jesienno-zimowym, gdzie należy zadbać, w szczególności o odporność organizmu.
W Europie niestety nadal większość osób nie spożywa rekomendowanej ilości owoców
i warzyw, czyli minimum 400 g dziennie. W Polsce w 2015 roku, dzienne spożycie wyniosło około 280 g na osobę.
Dlatego warto pamiętać, że 100% sok owocowy może stanowić jedną z dziennych porcji owoców. Co więcej, soki są doskonałym źródłem witamin, które są nam tak bardzo potrzebne w walce z przeziębieniem i grypą. Szklanka pasteryzowanego soku pomarańczowego, może być rozwiązaniem na szybkie uzupełnienie 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która dobrze wzmacnia układ odpornościowy, zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Soki a konserwanty

Pierwszy obalony mit dotyczący soków, to informacja jakoby zawierały one w swoim składzie konserwanty, barwniki czy sztuczne dodatki- nic bardziej mylnego. To co jest niezwykle ważne w produkcji soków, to obowiązujące regulacje prawne, dzięki którym nie wolno dodawać do wszystkich soków substancji konserwujących, sztucznych barwników i aromatów, a do soków owocowych również cukrów, ani słodkich syropów, czy innych substancji słodzących. Jeżeli produkt zawiera takie dodatki, to znaczy, że nie jest to sok. Soki są w pełni naturalne i stanowią wartościowe uzupełnienie codziennej diety.

Zawartość cukrów w soku

A co z zawartością cukrów w soku- jaka jest prawda? 90% soku stanowi woda, witaminy (np. witamina C), fitoskładniki i składniki mineralne. Pozostałe 10% to cukry naturalne, pochodzące z owoców, z których sok został wyciśnięty. Zgodnie z obowiązującym prawem Unii Europejskiej producenci do soków owocowych nie mogą dodawać cukru, ani innych substancji słodzących. Cukier, który jest widoczny w tabeli wartości odżywczych na opakowaniu soku to dokładnie ten sam składnik, który znajdziemy w samym owocu. Dobrym przykładem jest sok pomarańczowy, który zawiera między innymi sacharozę, glukozę i fruktozę. Te cukry występują w tej samej ilości, co cukry obecne w naturalnych pomarańczach. Wartość kaloryczna soku jest zbliżona do wartości kalorycznej owoców, z których sok powstał i wynosi poniżej 50 kcal w 100 ml (wyższą kaloryczność mogą mieć tylko soki z owoców bardzo bogatych w cukry, np. z winogron). Dla przykładu 100 ml soku pomarańczowego to ok. 45 kcal, a 100 g pomarańczy to również ok. 45 kcal. Warto dodać, że sok owocowy nie zawiera „pustych” kalorii, ponieważ z każdym gramem cukru zapewniamy organizmowi blisko 20 mg składników mineralnych, witamin i innych antyoksydantów, błonnika, czy kwasów organicznych. Czyli podsumowując- wartość kaloryczna soków jest zbliżona do wartości owoców, z których powstały.

Zatem szklanka soku owocowego w zamian za jedną porcję owoców w ciągu dnia?

Soki owocowe- pijać czy nie? Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia szklanka (200 ml) soku owocowego może zastąpić jedną porcję owoców. Pamiętajmy, że u podstaw Piramidy Żywienia człowieka znajdują się warzywa i owoce, a sok owocowy to naturalny produkt zawierający wszystko to, co znajdziemy w owocach, z których powstał. Wprowadzenie soków do regularnej diety może odpowiednio wzmacniać ogólną odporność organizmu i pomagać w uzupełnieniu ważnych witamin i składników odżywczych m.in. magnezu, potasu, folianów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowaniu organizmu. Co więcej badania pokazują, że regularne spożywanie szklanki soku pomaga zwiększyć codzienne spożycie owoców oraz, że konsumenci soków są zdrowsi i szczuplejsi niż osoby, które ich nie piją.

Pasteryzacja soków

Temat pasteryzacji soków jako obawa przed ich spożyciem- czy wpływa ona na ich jakość? Nieprawdziwym jest stwierdzenie, że pasteryzacja jest procesem, który eliminuje wszystko co
w soku dobre i odżywcze. Proces pasteryzacji pozwala wyeliminować z soków mikroorganizmy, drobnoustroje i niepotrzebne enzymy, które pozostawione w soku mogą prowadzić do proces
u psucia się produktu. Pasteryzacja pomaga utrzymać wysoką jakość produktu końcowego, który w takiej formie jest gotowy i w pełni bezpieczny do spożycia
. Dodatkowo dzięki kartonowym opakowaniom aseptycznym i właśnie pasteryzacji, sok zyskuje znacznie dłuższy termin przydatności do spożycia, bo aż od 6 do 12 miesięcy. Soki pasteryzowane zachowują cenne wartości odżywcze przez długi czas, dlatego możemy wprowadzić je jako stały i bezpieczny element naszej diety.

Soki owocowe- pijać czy nie?

A zatem… Wysuwa się tylko jedna konkluzja… Na zdrowie!

 

Więcej informacji na stronie:
http://dietetycy.org.pl/fakty-i-mity-o-sokach-owocowych-wywiad-z-dr-katarzyna-stos-prof-nadzw-izz/?utm_source=freshmail&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter20161014
oraz
fruitjuicematters.eu

Dowiedz się więcej

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote