Odwieczny problem- dlaczego tłuszcz odkłada mi się właśnie ‘TAM’?

Odwieczny problem- dlaczego tłuszcz odkłada mi się właśnie ‘TAM’?

Czy Ciebie też dotyczy ten problem? Za dużo tłuszczyku w obrębie brzucha, bioder, a może ud? Sprawdź co może być tego przyczyną. Odwieczny problem- dlaczego tłuszcz odkłada mi się właśnie ‘TAM’?

 

Naukowcy, którzy zajmują się problem tkani tłuszczowej zidentyfikowali kilka hormonów, które są odpowiedzialne za odkładanie się tłuszczu. To w którym miejscu odkłada się tkanka tłuszczowa, świadczy o braku równowagi pomiędzy tymi hormonami.

Przyczyn otyłość należy szukać, nie wystarczy samo podejście będę mniej jeść, to kilogramy zaczną spadać. Często problem leży głębiej, a powodzenie kuracji odchudzającej zależy przede wszystkim od holistycznego podejścia do swojego organizmu.
To właściwa równowaga hormonalna jest ważniejsza od liczenia kalorii, głodzenia się czy morderczych ćwiczeń. Czasem, wystarczy jedynie doprowadzić organizm do „normy” aby waga zaczęła spadać, a tkanka tłuszczowa zmniejszać się.

Odwieczny problem- dlaczego tłuszcz odkłada mi się właśnie ‘TAM’?

Brzuch– jeśli to tu masz największe nagromadzenie tkanki tłuszczowej, możesz mieć zaburzenia równowagi hormonalnej związanej z wysokim poziomem insuliny, niskim poziomem hormonu wzrostu, niskim lub wysokim estrogenem, wysokim kortyzolem albo wysokim testosteronem.

  • Estrogeny- zarówno wysoki, jak i bardzo niski ich poziom, wpływa negatywnie na masę ciała (stąd problemy z tyciem pojawiające się u niektórych nastolatek). Ryzyko otyłości znacznie wzrasta także w okresie menopauzy. Aby ustabilizować poziom estrogenów, należy jeść więcej błonnika,
    a także warzyw z rodziny krzyżowych.
  • Kortyzol to hormon wpływający negatywnie na sylwetkę, przede wszystkim w sytuacji, gdy jego stężenie jest stale podwyższone. Nadmiar kortyzolu prowadzi do powstania charakterystycznej sylwetki – tłuszcz odkłada się w górnej części ciała, natomiast nogi pozostają bardzo chude.

Kortyzol zwiększa łaknienie i utrudnia budowanie mięśni. Aby unormować poziom kortyzolu, należy przyjmować kwasy omega-3 i witaminę B6. Na jego nieprawidłowy poziom może wpłynąć znacznie ograniczenie kaloryczności potraw, a także rozdrażnienie czy niewyspanie.

  • Insulina- ma działanie anaboliczne – niektórzy sportowcy przyjmują cukry proste po to, by zwiększyć jej ilość we krwi i szybciej budować mięśnie. Niestety, ale wpływa ona także na zwiększone odkładanie tłuszczu i chroni go, przed rozkładem w czasie ćwiczeń. Aby unormować poziom insuliny, zacznij od wyeliminowania z diety cukrów prostych i zmniejszenia ilości mąki, ziemniaków i ogólnie – skrobi. Na stan naszego organizmu będą wpływały pozytywnie także kwasy omega-3, ćwiczenia i prawidłowa ilość białka w diecie.

Odwieczny problem- dlaczego tłuszcz odkłada mi się właśnie ‘TAM’?

„Boczki”– odkładanie się tłuszczu w tym miejscu może oznaczać zachwianie równowagi hormonalnej związanej z wysokim poziomem insuliny i zaburzenia równowagi cukru we krwi. Jest to o tyle niebezpieczne, bo również prowadzi do rozwoju cukrzycy typu 2.

Uda, biodra, pośladki– nagromadzenie tłuszczu w tych okolicach oznacza, że możesz mieć zaburzenia równowagi hormonalnej związanej z wysokim poziomem estrogenów, niskim progesteronem i niskim poziomem hormonu wzrostu. Zła dieta i brak ruchu są powodują „uśpienie” progesteronu, a to powoduje magazynowanie estrogenów. Ich wysoki poziom zwiększa ryzyko otyłości i przyspiesza odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Ramiona– oznacza to, że możesz mieć zaburzenia równowagi hormonalnej związanej z wysokim poziomem insuliny i niskim poziomem DHEA. Substancja ta blokuje enzymy odpowiedzialne za odkładanie się tłuszczu, a jej odpowiedni poziom zmniejsza otyłość, jednocześnie wzmacniając mięśnie.

Klatka piersiowa–  kobiety z wysokim poziomem estrogenów mają zazwyczaj bardzo kobiecą budowę, dość duże piersi i wyraźnie zaznaczoną talię i biodra. U kobiet nagromadzenie tłuszczu
w tych rejonach oznacza to, że mogą mieć zaburzenia równowagi hormonalnej związanej
z wysokim poziomem tych hormonów.

 

Ponadto jest kilka hormonów, które można sprawdzić w organizmie odpowiedzialnych za występowanie nadwagi i otyłości

  • Leptyna- to hormon produkowany przez komórki tłuszczowe organizmu. Nazywa się go często hormonem sytości, a jego nieprawidłowa zawartość w organizmie, może wpływać na problemy
    z gospodarką tłuszczową. Jeśli zawartość leptyny we krwi jest odpowiednia i receptory reagują na niego prawidłowo, czujemy się najedzeni. Zbyt niskie stężenie leptyny sprawia, że organizm przestawia się w tryb gromadzenia substancji tłuszczu.
  • Neuropeptydy Y- to związki, które wpływają na przenoszenie sygnałów między neuronami. Bardziej znane substancje tego typu to GABA, serotonina i dopamina, czy też noradrenalina. Neuropeptyd Y wpływa na zwiększenie uczucia głodu.

Ilość neuropeptydu Y rośnie wtedy, gdy się głodzisz (uwaga na tak zwane głodówki odchudzające, przynoszące skutek odwrotny do zamierzonego). Na jego stężenie w organizmie ma wpływ także ilość bakterii jelitowych, dlatego warto zwiększyć ilość probiotyków w diecie. Podobnie, jak w przypadku pozostałych hormonów wpływających na odchudzanie, podstawą sukcesu jest jedzenie odpowiedniej ilości białka.

  • Cholecystokinina (CCK)- to hormon peptydowy, który sprawia, że jemy mniej i szybciej czujemy nasycenie. Zwiększa on wydzielanie soków żołądkowych i żółci. Obecnie bada się CCK pod względem leczenia osób z otyłością. Aby zwiększyć wydzielanie tej substancji, należy jeść więcej zdrowych tłuszczy, białek i błonnika.
  • Peptyd YY – to neuropeptyd wpływający na działanie układu pokarmowego i układu krążenia, który daje nam uczucie sytości. Jego niedobór może prowadzić do nieprawidłowej pracy jelit, braku informacji o najedzeniu się i zwiększenia ilości insuliny we krwi. Znamienne jest to, że peptyd YY odkłada się przede wszystkim w jelitach. Aby zwiększyć jego ilość w organizmie, należy unikać nadmiaru węglowodanów, zwiększając ilość białek i błonnika.

Jak osiągnąć sukces?

Należy pamiętać, że kluczem do sukcesu jest znalezienie przyczyny występującej otyłości, niezależnie od tego czy mamy do czynienia ze zdiagnozowaną chorobą czy też problemy hormonalne. Stosowanie drakońskich diet, głodówek i mocne ograniczenie podaży kalorii w diecie przyczynia się do jeszcze większego zachwiania organizmu. Efektem tego jest szybkie gubienie masy ciała z efektem jojo, w późniejszym czasie. Podstawą powinna być dieta racjonalna,
z ograniczeniem cukrów prostych, żywności przetworzonej, z ograniczeniem szkodliwych tłuszczy, za to bogatej w błonnik, chude białko zwierzęce i roślinne oraz aktywność fizyczną, która w wielu przypadkach w połączeniu z rozsądnym planem żywieniowym reguluje pracę metabolizmu.

Odwieczny problem- dlaczego tłuszcz odkłada mi się właśnie ‘TAM’? Aby dowiedzieć się więcej – skontaktuj się z Dietetykiem Misja Dieta!

Opracowanie na podstawie: „9 hormonów odpowiedzialnych za tłuszcz na brzuchu, udach i pupie-jak je naprawić?” Katarzyna Gurbacka.

Dowiedz się więcej

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote