Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami?

Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami?

Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami? Czyli Lekkie Święta wg pomysłu i wskazówek
Dietetyków Misja Dieta.

Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami?

Nie ma co ukrywać, iż czas Świąteczny to najbardziej trudny okres, zwłaszcza wtedy jak staramy się zdrowo odżywiać czy też akurat jesteśmy na diecie redukującej. Liczne pokusy, wyjazdy do rodziny, biesiadowanie przy stole i goszczenie u rodziny, gdzie na kształt potraw możemy nie mieć wpływu.

Jak wówczas sobie poradzić?

Po pierwsze jeśli masz wpływ na świąteczne menu- wykorzystaj to!
Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami? Czasami niewielkie zmiany mogą spowodować sporą różnicę i tak na przykład zamiast sałatek z majonezem, zrób sałatkę z jogurtem- porcja 200g takich sałatek różni się kalorycznie na korzyść tej z jogurtem- aż o 100kcal!

Plaster świątecznej babki w porównaniu z babką jogurtową, to także około 100 kcal więcej. Babka równie dobrze będzie smakować bez polewy.

Różnica natomiast pomiędzy żurkiem lub barszczem białym zabielonym, z kiełbasą i jajkiem,
a żurkiem z samymi ziemniakami i jajkiem, to nawet do 150 kcal różnicy na porcję ok. 250g.

Jajko na twardo to ok. 80kcal, łyżeczka majonezu, która często towarzyszy jajku to blisko 70 kcal! To może warto zjeść dwa jajka- źródło zdrowego pełnowartościowego białka i jodu i selenu, magazyn lecytyny i choliny, witamin z grupy B, cynku, wapnia, fosforu… i wielu innych, niezbędnych naszemu zdrowiu składników w wysoce przyswajalnej formie.
Innymi słowy jajko to Świąteczny Superfood!

Pamiętaj! Niewielkie modyfikacje jadłospisu, często zamiana tylko jednego składnika- już jest sporym sukcesem, który pozwoli przeżyć nam Święta w wersji light, a nie pozbawi potraw swojego charakteru i smaku.

Kilka przydatnych wskazówek

Do mięs używaj aromatycznych sosów, na bazie ziół, zabielonych jogurtem właśnie. Unikaj smażonych dań mięsnych, wybieraj pieczone.

Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami? Wybieraj dania, które obfitują w warzywa, nie stroń od surówek, sałatek, soków warzywnych, które zawsze warto jest mieć pod ręką. Warzywa wizualnie zwiększają objętość posiłków, dostarczając przy tym bardzo małą ilość kalorii, ale za to niesamowitą dawkę składników mineralnych, witamin czy błonnika pokarmowego- których może brakować w innych potrawach Wielkanocnych.

Chcąc spróbować nawet niedozwolonych przysmaków- nakładaj małe porcje- na spróbowanie
i staraj się nie robić dokładek. Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami? Staraj się nie przesadzać z ilością spożywanego pieczywa- ilość węglowodanów w diecie na pewno wyrównasz, chociażby pozwalając sobie na plaster babki czy tez porcję mazurka.

Nie mając wpływu na kształt świątecznych dań, możesz zawsze Wielkanocne Śniadanie oraz Wielkanocny Obiad zjeść bez ograniczeń, jak cała rodzina- pilnując, aby porcje nie były obfite.
W zamian jednak staraj się przestrzegać swojej diety- jadając zdrowe przekąski pomiędzy posiłkami czy tez kończąc dzień nieco zdrowszą alternatywą dla kolacji. Tu obowiązuje jedna zasada- nie rezygnuj ze wszystkiego, ale i nie pozwalaj sobie na wszystko!

Dbaj o regularność spożywanych posiłków mimo okresu świątecznego

Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami? Dając czas swojemu żołądkowi na odpoczynek i strawienie, sprawisz, że mimo być może pojawiających się mniej zdrowych dań, jakoś organizm sobie z tą nadwyżką poradzi- jeśli będzie wiedział, że ciągle jest w rytmie, którego go nauczyłeś.
Co najważniejsze- w szybszym trawieniu pomoże mu ruch- nie zapomnij o Świątecznym spacerze.
Kolejna zasada- zachowanie zdrowego rozsądku- może nie konieczne jest przygotowywanie kilku rodzajów mięs, sałatek czy ciast i babek Wielkanocnych- pamiętaj kilkudniowa przerwa od diety z pewnością nie narobi tak wielkich szkód, jak cały tydzień dojadania „niewinnych” resztek.

Pamiętaj o pijaniu wody! Dobra będzie także zielona herbata czy zioła- jak mięta, rumianek, napar z imbiru czy ostropestu- które ułatwią trawienie. Na kilka dni przed Świętami włącz do diety- szklankę wody z cytryną- rano na czczo- co pomoże oczyścić organizm. Równie dobrym pomysłem będzie włączanie do diety np. grejpfruta. Unikaj natomiast gazowanych i słodzonych napojów, które nie tylko nie mają w sobie nic świątecznego, ale znacząco zwiększają ilość kalorii.

Najważniejsze! Święta to nie tylko jedzenie! To przede wszystkim czas z bliskimi- nie zajmuj się tylko liczeniem kalorii, wartość kaloryczna, to nie podstawa zdrowego odżywiania.

Jak przetrwać Wielkanoc walcząc z kilogramami? – Przepis na MAZUREK KOKOSOWY Z KASZĄ JAGLANĄ

Składniki:

mleczko kokosowe 160g (8 łyżek)

mąka orkiszowa 150g (10 łyżek)

maliny 90g (1,5 garści)

wiórki kokosowe 90g (15 łyżek)

masło extra 80g (16 łyżeczek)

dżem 100% z owoców 60g (4 łyżeczki)

woda 60g (0,2 szklanki)

kasza jaglana 52g (4 łyżki)

żółtko jaja kurzego 40g (2 sztuki)

miód pszczeli 36g (1,5 łyżki)

Sposób przygotowania:

  1. Mąkę przesiej do miski.
  2. Pokrojone w kostkę masło, żółtka i pół łyżki miodu dodaj do mąki i zagnieć ciasto w kulkę. Zawiń w folię spożywczą i włóż na 30 minut do lodówki.
  3. Wyjmij ciasto, rozwałkuj i wyłóż na blachę o wymiarach 10 cm x 35 cm. Możesz też wyłożyć ciasto bezpośrednio palcami. Nakłuj widelcem i włóż do piekarnika na 20-25 minut w temperaturze 180 stopni. Wyjmij i odstaw do ostudzenia.
  4. Kaszę jaglaną przelej na sitku gorącą wodą i dokładnie opłucz bieżącą wodą, tak żeby wyczuwalny był jej aromat (dzięki temu pozbędziemy się smaku goryczki).
  5. Gotuj kaszę przez 30 minut w mleczku kokosowym i wodzie na małym ogniu, od czasu do czasu mieszając (ewentualnie dolej trochę wody, jeśli masa wchłonie ją wcześniej).
  6. Po 15 minutach dodaj wiórki kokosowe (zostaw 2 łyżki do posypania ciasta na wierzchu). Gotuj, aż kasza będzie miękka i masa dość gęsta. Na koniec dodaj resztę miodu, wymieszaj i odstaw do ostudzenia. Zmiksuj blenderem.
  7. Ciasto posmaruj dżemem, najlepiej z malin. Wyłóż kokosową masę jaglaną. Posyp malinami i wiórkami kokosa. Pozostaw do schłodzenia w lodówce.

1 porcja to ok. 82g , zawierająca 234 kcal (przepis na ok. 10 porcji).

Dowiedz się więcej

5.00 avg. rating (96% score) - 2 votes