Dieta płodności – Czy dieta ma wpływ na płodność?

Dieta płodności – Czy dieta ma wpływ na płodność?

Dieta płodności – Czy dieta ma wpływ na płodność? Nie ma konkretnych składników diety, które można by wskazać, a które miały by jednoznaczny wpływ na poprawę płodności.

Dieta płodności - Czy dieta ma wpływ na płodność?

Za to istnieją doniesienia naukowe i badania, mówiące o tym, co do diety należy włączyć lub z niej wykluczyć, aby poprawić swoją płodność, czasem i o kilkadziesiąt procent! Wykazano w nich bezpośredni związek pomiędzy stosowaną dietą a płodnością.

Jednym z takich badań jest badanie Nurses Health Study II – prowadzono w celu oceny wpływu diety na zdolności reprodukcyjne.

Co udało się w owym badaniu stwierdzić?

  • odpowiednia dieta zmniejsza aż o 69% ryzyko niepłodności wynikające z zaburzeń owulacji
  • na płodność niekorzystnie wpływa spożycie nabiału o obniżonej zawartości tłuszczu. Stwierdzono, że u kobiet spożywających 2 porcje takich produktów dziennie występuje ryzyko niepłodności o 11% większe niż u kobiet, które zjadały tylko jedną porcję takich produktów.

W organizmie występuje pewna zależność- wraz z obniżeniem zawartości tłuszczu w diecie redukcji ulega liczba żeńskich hormonów – estrogenów – a w organizmie zaczynają przeważać męskie hormony płciowe.

Na uwagę zasługuje zaobserwowana także odwrotna zależność: między spożyciem pełnotłustych produktów nabiałowych a ryzykiem niepłodności

  • dieta o dużej zawartości węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym,
    w przeciwieństwie do węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, wpływa na powstanie ryzyka niepłodności z powodu zaburzeń owulacji
  • ryzyko niepłodności zwiększa już bardzo niewielkie spożycie tłuszczów trans.

Dobry jednak efekt obserwuje się w przypadku diety bogatej w produkty, takie jak olej rzepakowy i oliwa z oliwek, stanowiące źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

  • korzystny wpływ na płodność przynosi odpowiednia podaż kwasu foliowego
  • ryzyko niepłodności wynikającego z zaburzeń owulacji spada, gdy w diecie dostarcza się odpowiednią podaż i tu ciekawe spostrzeżenie- żelaza pochodzącego ze źródeł roślinnych. Do tej pory za łatwiej przyswajalne wskazywano żelazo hemowe- pochodzące ze źródeł zwierzęcych.

Jak widać w przypadku osób starających się o potomstwo, najważniejsza zdaje się być zmiana nawyków żywieniowych. Im więcej zachowań zdrowszych, tym większe szanse na poprawę funkcji rozrodczych.

Jeśli Ty starasz się o potomstwo, planujesz w najbliższym czasie powiększyć rodzinę lub borykasz się z problemem zdrowotnym mogącym wpływać na Twoją płodność, jak zespół policystycznych jajników, endometrioza czy mniejsza ruchliwość plemników, to rozważ przeanalizowanie swojej diety ze specjalistą dietetykiem.

W Gabinecie MISJA DIETA możesz umówić się na spotkanie z fachowcem, zajmującym się dietą płodności.
Sprawdź naszą ofertę!

Czasem niewielka zmiana może przynieść pożądane efekty.

Wpis przygotowano na podstawie artykułu mgr Justyny Jessa „Zdrowa dieta sprzymierzeńcem płodności”,
Food Forum, luty-marzec 2016.

 

Dowiedz się więcej

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes